Forum www.pedagogikalic2012.fora.pl Strona Główna www.pedagogikalic2012.fora.pl
grupa 1 wymieniamy materiały z wykładów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Psychologia rozwojowa doc S.Kędziora opracowania tematów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikalic2012.fora.pl Strona Główna -> :)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
izabart
Administrator



Dołączył: 27 Paź 2012
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ledziny

PostWysłany: Nie 22:39, 23 Cze 2013    Temat postu: Psychologia rozwojowa doc S.Kędziora opracowania tematów

Tu wrzucamy opracowania z psychologii rozwojowej z worlda kopiuj wklei i bedzie
NORMALNE LĘKI U DZIECI
Lęki stanowią specyficzna kategorie przeżyć emocjonalnych i są szczególnie częste w dzieciństwie. Źródłem lęku jest psychika dziecka. Oznacza to, ze zagrożenie związane z lekiem znajduje się niejako wewnątrz osoby przestraszonej, a niebezpieczeństwo jest ukryte i subiektywne. Lęk powstaje w momencie wyobrażenia sobie zagrożenia. Jest zatem procesem, który ma na celu ochronę przed potencjalnym zagrożeniem. Nie można mylić go ze strachem, który jest reakcją na czynniki zewnętrzne i bodziec wewnętrzny, jakim jest np.: ból, chociaż lęk powstaje na bazie strachu, a z czasem staje się coraz bardziej niezależny.
Pierwsza ewolucyjna faza lęku to tzw.: lęk odtwórczy, czyli taki, który jest bezpośrednio związany z doświadczeniami i przeżyciami dziecka (np. lęk przed bolesnym zastrzykiem). Wraz z wiekiem i postępującym rozwojem poznawczym i umysłowym dziecka pojawia się lęk wytwórczy, który jest bezpośrednio związany z rozwijającą się wyobraźnią dziecka. Dzieci często boją się własnych fantazji. Dziecko posługując się własną wyobraźnią oraz rosnącą wiedzą o świecie tworzy swój własny świat lęków. W miarę rozwoju dziecka pojawiają się też inne lęki: dotyczące obrazu własnej osoby (związany z poczuciem własnego „ja”, samoświadomością), lęk separacyjny oraz inne, które wynikają z ograniczonych jeszcze zdolności rozumienia otaczającego świata i pojmowania wszystkiego zbyt dosłownie.
Szczyt przeżywania lęków następuje w wieku 3 lat, później, wraz z wiekiem lękliwość stopniowo zmniejsza się.
Lęk u małych dzieci (2-4 letnich) ma charakter uogólniony. Wypełnia on dziecko negatywnym uczuciem wiążącym się z poczuciem opuszczenia, zagrożenia i bezradności. Związany jest przede wszystkim z ciemnością, samotnością, przed tym, że rodzice gdzieś wyjdą, stanie się coś strasznego, itp. – jest to zatem lęk przed całym otoczeniem. Dzieci nieco starsze (ok. 5-6 roku życia) zazwyczaj boją się już „czegoś” konkretnego, same poszukują racjonalnej przyczyny swojego lęku (np.: a to, że ktoś schował się w szafie, a to, że ktoś wejdzie przez okno, a to, że pod stołkiem zrobiła się ciemna szpara, z której zaraz coś wyjdzie)- doskonale można to zaobserwować wieczorem przed snem.
Wg. Michaela Ruttera, biorąc pod uwagę wiek, wyróżniamy cztery grupy lęków:
1. Lęki niemowlęce. Należą do nich : lęk przed rozłąką, hałasami, upadkiem, nieznanymi przedmiotami i obcymi ludźmi. Powszechne są około 2 roku życia, potem stopniowo zanikają. W/w leki są tak powszechne, że można je traktować jako przejaw normalnego rozwoju. Jeśli dziecko potrafi kontrolować sytuację
(np. przez wycofanie się) to lęk staje się mniej intensywny.
2. Lęki w wieku przedszkolnym. Są to przede wszystkim:
 Lęk przed zwierzętami (osiąga najwyższy poziom w wieku 3 lat)
 Lęk przed ciemnością (około 4-5 roku życia)
 Lęk przed wyobrażonymi stworami (nieco później).
Leki te mogą być bardzo intensywne, ale są traktowane jako normalne zjawisko u większości dzieci.
3. Lęki niezależne od wieku. Do tej grupy należą:
 Lek przed wężami
 Burzą
 Przed spotkaniami z obcymi ludźmi.
Lęki te mogą występować w każdym wieku.
4. Lęki nie będące częścią normalnego rozwoju. Np. agorafobia - lęk przed przebywaniem na otwartej przestrzeni. Te lęki związane są przede wszystkim z ogólnymi zaburzeniami emocjonalnymi.
Niektóre lęki mogą być dziedziczone: są to głównie lęki związane z zagrożeniem fizycznego bezpieczeństwa, np.: lęk przed nieznanym, lęk przed zranieniem. Na lęki może mieć też wpływ uwarunkowanie środowiska (np. w przypadku lęku przed niepowodzeniem).
Lęków u dzieci nie można lekceważyć, bo to specyficzna kategoria przeżyć emocjonalnych, które mogą zaburzać rozwój dziecka. Nie można narażać dziecka na samotna walkę z lękami, ponieważ w wieku 3-7 lat nie jest ono jeszcze do tego dostatecznie dojrzałe ani odporne psychicznie. Wiele leków pojawia się w określonych okresach rozwoju dziecka i są one traktowane jako prawidłowość rozwojowa, która prowadzi człowieka do coraz skuteczniejszej adaptacji do otaczającego świata, dlatego od rodziców (przede wszystkim) powinno otrzymać możliwie prawdziwy i pełny obraz świata. Wtedy pewne miłości i zainteresowania, nauczone poruszać się w otaczającym świecie rzeczy i ludzi , nie straszone, lecz ostrzegane przed rzeczywistym zagrożeniem ma szanse wyrosnąć na rozwiniętego uczuciowo człowieka, radzącego sobie z trudnościami życiowymi i realistycznie oceniającego otoczenie.



Bibliografia:
1. B. Harvas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Tom 3. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 2002
2. T. Bochwic, Lęk u dziecka. Wydawnictwo PWZL. Warszawa. 1985
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikalic2012.fora.pl Strona Główna -> :) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin