Forum www.pedagogikalic2012.fora.pl Strona Główna www.pedagogikalic2012.fora.pl
grupa 1 wymieniamy materiały z wykładów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Psychologia kliniczna L.Szymczyk

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikalic2012.fora.pl Strona Główna -> :)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
izabart
Administrator



Dołączył: 27 Paź 2012
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ledziny

PostWysłany: Nie 22:40, 23 Cze 2013    Temat postu: Psychologia kliniczna L.Szymczyk

Tu wrzucamy opracowania tematow z cwiczen z psychologii klinicznej
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
izabart
Administrator



Dołączył: 27 Paź 2012
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ledziny

PostWysłany: Sob 16:55, 06 Lip 2013    Temat postu:

Autyzm i zespół Aspergera
Autyzm i Zespoł Aspergera należą do grupy całościowych zaburzen neurorozwojowych. Charakteryzuja się brakiem odpowiednich dla wieku umiejętności uwarunkowanych dojrzewaniem mozgu. Zaburzenia dotycza wielu sfer rozwoju i funkcjonowania dziecka. Objawy:
 zaburzenia interakcji społ.
 Zaburzenia porozumiewania
 Wyst, powtarzających się ograniczonych i stereotypowych wzorów zachowań , zainteresowan i aktywności
Zespół Aspergera jest najlagodniejszą forma całościowych zaburzeń . Autyzm może przybierac rózne formy od lagodnych po głębokie.
Dzieci chore charakteryzuje:
 Dezorientacja w sytuacjach społecznych
 Brak dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy sytuacjami a zachowaniem innych ludzi
 Fragmentaryczne postrzeganie swiata
 Skupienie na szczegółach a nie całości
 Zaburzenia centralnej koherencji
 Impulsywność
 Nadwrażliwość lub zmniejszona wrażliwość
W przypadku autyzmu wazne jest postawienie diagnozy jak najwcześniej- terapia powinna być podjęta przed ukończeniem 3 r.ż
Diagnozowanie wczesne (do 36 m-ca zycia) rodzice powinni zwrócic uwage w pierwszym roku zycia:
 Brak rozwoju mowy
 Stereotypowe zabawy
 Brak reakcji na swoje imie
 Stereotypie ruchowe- powtarzające się bezużyteczne ruchy
W okresie przedszkolnym:
 Izoluje się lub nawiązuje kontakty w sposób nieadekwatny
 Nie uwzglednia norm i zasad współżycia
 Domaga się zachowania schematu dnia
 Trudności dot. Wzajemności komunikacji
 Nie interesuje się zabawami innych dzieci
W okresie szkolnym:
 Zaburzenia w sferze kontaktow społecznych
 Zaburzenia w komunikacji
 Stereotypowe zabawy lub zainteresowania
 Opor przed zmianami
ZESPOL ASPERGERA
Najlagodniejsza forma całościowych zaburzen rozwoju zwykle diagnozowana ok 8-12 r.ż.
Cechy:
 Rozwoj poznawczy w granicach normy
 W zasadzie prawidłowy rozwoj mowy
 Zamilowanie do rutyny i rytuałów
 Często/ niezgrabność ruchowa
 Zaburzony rozwoj umiejętności społecznych
Ich zachowanie często jest interpretowane jako przejaw zlego wychowania- a oni nie rozumieja prawidłowo sytuacji społ, motywow dzialania, uczuc innych ludzi, z powodu odmiennego funkcjonowania mozgu.
Problemy w koordynacji ruchowej:
 Zaburzenia równowagi
 Sztywny sposób poruszania się
 Wystepowanie wspolruchow
 Obnizona sprawność manualna
 Trudności w pisaniu
 Trudności we współpracy podczas gier zespolowych
 Zaburzenia rytmui naśladowania ruchow podczas zabawy
Zaburzenia sensoryczne: przeczulica lub niedoczulica w zakresie okreslonyc kanałów sensorycznych
Zadania nauczyciela:
 Wspieranie w procesie dydaktyczno-wychowawczym
 Dbanie o jego integracje spoleczna
 Postawa: zyczliwa, wspierajaca, kreatywna, konsekwentna i przewidywalna
 Dobrze jest zatrudnic asystenta który pomoze choremu
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
izabart
Administrator



Dołączył: 27 Paź 2012
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ledziny

PostWysłany: Sob 16:56, 06 Lip 2013    Temat postu:

Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu.
-dziecko może mieć zaburzenia lękowe przed nowym otoczeniem
- obawa przed tym, czy dziecko dobrze zapamiętało wierszyk przygotowany na występ podczas uroczystości szkolnej
- dzieci, u których występują zaburzenia lękowe wyolbrzymiają negatywne aspekty wydarzeń np. że jest beznadziejny, jest gorszy od kolegów
- najmłodsze dzieci mogą bać się min. hałasów, potworów, burz czy separacji od opiekunów
- nastolatki boją się przede wszystkim szeroko rozumianej oceny społecznej
- zaburzeniem lękowym u dzieci przedszkolnych jak i szkolnych może być fobia, która utrudnia funkcjonowanie dziecka
- w wieku przedszkolnym dzieci boją się zwierząt i burz
- lęk przed separacją przejawia się również w przedszkolu ( dziecko zwierza się nauczycielowi)

Rolą nauczyciela jest pomóc dziecku sprostać wymaganiom edukacyjnym i rówieśniczym. Nauczyciel musi dużo rozmawiać z dzieckiem, w rozmowach z dziećmi musi posługiwać się własnymi przykładami z życia. Należy w pracy z dziećmi modelować sposób radzenia sobie z lękiem. Nauczyciel powinien uczyć dzieci dostrzegania wskazówek mówiących o niebezpieczeństwie ( przechodzenie w miejscu gdzie są pasy, przechodzenie na zielonym świetle).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
izabart
Administrator



Dołączył: 27 Paź 2012
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ledziny

PostWysłany: Sob 16:56, 06 Lip 2013    Temat postu:

DZIECKO Z ZABURZENIAMI TIKOWYMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I SZKOLNYM

Tiki mają postać ruchów mimowolnych występujących u dzieci ,pojawiają się nieoczekiwanie i mogą mieć różny charakter np. głosowy czy też ruchowy.
Praca nauczyciela będzie łatwiejsza jeżeli będzie znać pewne metody współpracy z dziećmi, które mają zaburzenia tików . Jedną z takich metod jest ignorowanie tych objawów ponieważ częste zwracanie na nie uwagi może nasilić objawy ich występowania. Nauczyciel powinien także przekazać reszcie grupy czy tez klasy aby nie zwracali uwagi na tiki kolegi bądź koleżanki.
Dzięki wiedzy nauczyciela na temat tych schorzeń może on przekazać rodzicom podejrzenia występowania zaburzeń u dziecka. Wtedy rodzice będą mogli podjąć jakieś kroki w tym celu poprzez pójście z dzieckiem do specjalisty. Nauczyciel może także swoje spostrzeżenia przekazać lekarzowi.
Współpraca nauczyciela, wychowawcy, lekarza i rodziców może okazać się powodzeniem oddziaływań terapeutycznych na dziecko gdyż wymiana informacji pozwoli być na bieżąco z zaistniałym zachowaniem.
Poprzez świadome powtarzanie tików mogą się one zmniejszyć w pewnym stopniu. Jednak stosowanie tej metody może powodować pogorszenie zaburzeń tików u dziecka.
Jeżeli będziemy nagradzać dziecko pochwałami , dobrymi słowami może to je zmobilizować i dziecko będzie sie kontrolowało. Natomiast nie powinniśmy karać w żaden sposób dziecka za to gdyż to nie jest jego wina.
Przedstawione wyżej metody mogą być stosowane również przez nauczyciela np. w czasie przerwy lekcyjnej , zajęciach dodatkowych czy też po lekcjach gdyż są one proste i może to zwiększyć skuteczność wyzbycia się tych zaburzeń.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikalic2012.fora.pl Strona Główna -> :) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin